Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden voor de levering van diensten van Vaccinatiepunt B.V.
d.d. 7 augustus 2025:
1. Definities
In deze algemene voorwaarden hebben de volgende definities de navolgende betekenis. De definities zullen zowel in enkel- als in meervoudsvorm gebruikt worden.
Artikel is een artikel van deze algemene voorwaarden.
Cliënt is ieder natuurlijk persoon, rechtspersoon of personenvennootschap die een overeenkomst sluit met Vaccinatiepunt B.V.
Dienst(en) zijn alle door Vaccinatiepunt B.V. in het kader van haar ondernemingsactiviteiten aan de Cliënt te leveren diensten, waaronder, maar niet beperkt tot:
(i) het geven van voorlichting met betrekking tot vaccinaties;
(ii) het geven van advies met betrekking tot vaccinaties;
(iii) vaccineren; en
(iv) het verstrekken van prescripties voor medicatie;
Overeenkomst betreft de afspraken tussen Vaccinatiepunt B.V. en de Cliënt betreffende het leveren van Diensten.
Partijen zijn Vaccinatiepunt B.V. en Cliënt gezamenlijk (ieder afzonderlijk te noemen: een Partij).
Voorwaarden zijn deze algemene voorwaarden d.d. 1 augustus 2025 die Vaccinatiepunt B.V. hanteert en die van toepassing zijn op het leveren van Diensten door Vaccinatiepunt B.V. aan de Cliënt.
Zorgaanbieder is de contractspartij Vaccinatiepunt B.V. die deze Voorwaarden hanteert en gebruik maakt van de navolgende gegevens:
Entiteit: Vaccinatiepunt B.V.
Postadres: Maus Gatsonidesweg 10, 2031 AG Haarlem
Telefoonnummer: 0900 – 822 24 62
E-mail: [email protected]
KvK-nummer: 37121028
2. Toepasselijkheid
2.1 Uitsluitend deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle leveringen van Diensten, op elk verzoek van Cliënt tot levering van Diensten, op alle opdrachten van de Cliënt, op alle Overeenkomsten, en op iedere wijziging daarvan, ongeacht of er een Overeenkomst tot stand komt dan wel tot stand is gekomen tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt.
2.2 Door aanvaarding van deze Voorwaarden stemt de Cliënt tevens in met de toepasselijkheid van deze Voorwaarden op alle toekomstige overeenkomsten tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt alsook de toekomstige levering van Diensten.
2.3 Bedingen die van deze Voorwaarden afwijken en/of deze Voorwaarden aanvullen, gelden slechts indien en voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt en dan nog slechts voor de overeenkomst waarbij de desbetreffende bedingen zijn gemaakt. Dergelijke overeengekomen afwijkende en/of aanvullende bepalingen laten de toepasselijkheid van de overige bepalingen van deze Voorwaarden onverlet en gelden uitsluitend voor de overeenkomst waarvoor dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
2.4 Indien een of meer bepalingen uit deze Voorwaarden om welke reden dan ook nietig of vernietigd zijn dan wel onverbindend worden verklaard, blijven de overige bepalingen van deze Voorwaarden onverkort van kracht. Partijen zullen in dat geval in goed overleg met elkaar tot
overeenstemming komen over vervangende bepalingen die wel geldig zijn, de ontstane leemte opvullen en het meest de inhoud en strekking van de nietige, vernietigde of onverbindend gebleken bepaling(en) benaderen.
2.5 De Zorgaanbieder is te allen tijde gerechtigd deze Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. De meest actuele algemene voorwaarden zijn te vinden op https://vaccinatiepunt.nl/algemene-voorwaarden/ en worden op aanvraag aan de Cliënt toegestuurd.
3. Totstandkoming van Overeenkomsten
3.1 De Overeenkomsten waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, komen tot stand zodra de bestelling/afspraak van de Cliënt is verwerkt/vastgelegd in het door de Zorgaanbieder gebruikte bestel–/afsprakensysteem. De bestelling/afspraak van de Cliënt kan telefonisch, via de website of tijdens een spreekuur zijn verwerkt/vastgelegd.
3.2 De Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn en deze Voorwaarden worden geacht de overeenkomst tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt alsook de te leveren Diensten volledig weer te geven, waarbij geldt dat kennelijke vergissingen, schrijf- en/of drukfouten te allen tijde door de Zorgaanbieder kunnen worden hersteld.
3.3 Zolang de bestelling/afspraak van de Cliënt niet in het door de Zorgaanbieder gebruikte bestel- /afsprakensysteem is verwerkt/vastgelegd, is de bestelling/opdracht van de Cliënt vrijblijvend voor de Zorgaanbieder en bindt deze haar niet. De Zorgaanbieder heeft het recht om een bestelling/opdracht van de Cliënt zonder opgave van reden te weigeren.
3.4 De Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, kan pas daadwerkelijk tot uitvoering worden gebracht indien en zodra de Cliënt alle noodzakelijke informatie heeft aangeleverd die benodigd is om de Diensten (waaronder het opstellen van een medisch advies of behandelvoorstel) te leveren. Zonder de noodzakelijke informatie is de Zorgaanbieder niet gehouden de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn uit te voeren.
3.5 Elke Overeenkomst die tot stand komt overeenkomstig Artikel 3.1 levert een afzonderlijke overeenkomst tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt op.
4. Uitvoering van de Overeenkomst
4.1 De Zorgaanbieder spant zich in de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, met inachtneming van de door de wet gestelde eisen, naar beste inzicht en vermogen uit te voeren. Alle verplichtingen van de Zorgaanbieder hebben steeds het karakter van door de Zorgaanbieder te leveren inspanningsverplichtingen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
4.2 De in het kader van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn te leveren Diensten, worden geleverd vanuit één van de vestigingen van de Zorgaanbieder.
4.3 De Zorgaanbieder zorgt ervoor dat alle zorgverleners binnen de organisatie die zorg verlenen aan de Cliënt:
(i) hiertoe te allen tijde, met inachtneming van de door de wet gestelde eisen, bevoegd en bekwaam zijn; en
(ii) handelen overeenkomstig de voor de zorgverleners geldende professionele standaarden, waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep.
4.4 Indien de Cliënt een minderjarige meebrengt voor vaccinatie, worden beide gezag dragende ouders/voogden geacht te hebben ingestemd met het uitvoeren van de vaccinatie.
4.5 Voor het uitvoeren van de vaccinatie van kinderen tot de leeftijd van 12 jaar is schriftelijke toestemming van beide ouders/voogden vereist.
4.6 Voor het uitvoeren van de vaccinatie van kinderen in de leeftijdscategorie van 12 tot en met 15 jaar is toestemming vereist van zowel beide ouders/voogden als het betreffende kind zelf.
4.7 Voor zover de Zorgaanbieder daar naar haar eigen oordeel gegronde reden voor heeft, is zij gerechtigd een ondertekend toestemmingsformulier van beide ouders/voogden op te vragen.
5. Verplichting van de Cliënt
5.1 De Cliënt is gehouden zich op eerste verzoek van de Zorgaanbieder met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs te legitimeren.
5.2 De Cliënt is gehouden om de Zorgaanbieder (i) alle noodzakelijke informatie en bescheiden voor het correct uitvoeren van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn tijdig, volledig en correct weergeven te verschaffen en (ii) onmiddellijk te informeren over (al dan niet gewijzigde) feiten en omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn van belang kunnen zijn. De Cliënt onthoudt zich van enig handelen of nalaten dat schadelijk is of redelijkerwijs kan zijn voor de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, zorgverleners en andere personen.
6. Veiligheid
6.1 De Zorgaanbieder treft zodanige personele en materiële voorzieningen dat de accommodatie geschikt is voor het leveren van de Diensten.
6.2 De Zorgaanbieder maakt gebruik van deugdelijk materiaal in het kader van het leveren van de Diensten.
6.3 De Zorgaanbieder zorgt ervoor dat er adequate maatregelen zijn getroffen ter voorkoming van brand, inbraak en andere onveilige situaties.
6.4 De Zorgaanbieder heeft een calamiteitenplan en geeft de Cliënt in het geval van brand en andere calamiteiten duidelijke instructies over wat hij/zij moet doen.
7. Annulering
7.1 Te leveren Diensten kunnen door de Cliënt met een annuleringstermijn van minimaal vierentwintig (24) uur voor het overeengekomen aanvangstijdstip voor de levering van de Diensten worden geannuleerd.
7.2 Annulering dient altijd schriftelijk (per e–mail) te gebeuren.
7.3 De prijzen voor de overeengekomen Diensten die niet tijdig of niet schriftelijk overeenkomstig de Artikelen 7.1 en 7.3 door de Cliënt zijn geannuleerd, kunnen volledig als “Consult niet verschenen zonder bericht / Last minute annuleringen (binnen 24h)” bij de Cliënt in rekening worden gebracht.
7.4 Indien de Cliënt na de totstandkoming van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn conform Artikel N en na het aanleveren van de noodzakelijke informatie een medisch advies ontvangt waarin geen vaccinatie en/of verdere handeling noodzakelijk wordt geacht, en vervolgens de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn annuleert, is deze annulering niet kosteloos voor de Cliënt. In een dergelijk geval is de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn reeds tot stand gekomen en is de Zorgaanbieder gerechtigd het adviestraject en/of het consult in rekening te brengen.
8. Prijzen
8.1 Bij het leveren van Diensten zijn de prijzen van de Zorgaanbieder gebaseerd op de door haar meest recent vastgestelde tarievenlijst. De prijzen van de Zorgaanbieder zijn vermeld in EURO (€).
8.2 De Zorgaanbieder heeft te allen tijde het recht de prijzen en tarieven van de overeengekomen levering van Diensten aan te passen, met uitzondering van de periode gelegen drie (3) maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, binnen welke periode de bedongen prijs niet mag worden verhoogd en de Cliënt, voor zover dit wel gebeurt, bevoegd zal zijn de Overeenkomst te ontbinden.
8.3 Alle prijzen van de Zorgaanbieder zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten. Bij druk- en zetfouten is de Zorgaanbieder niet verplicht de Diensten volgens de foutieve prijs te leveren.
8.4 De Zorgaanbieder zorgt ervoor dat de in Artikel 8.1 bedoelde informatie actueel beschikbaar is op haar website alsook op de tarievenlijst in de spreekkamer van de Zorgaanbieder.
9. Facturering en betaling
9.1 Alle betalingen die door de Cliënt aan de Zorgaanbieder zijn verschuldigd, dienen terstond, nog tijdens de afspraak door de Cliënt te worden voldaan. Indien dit wegens gegronde reden niet mogelijk blijkt, dient betaling binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum alsnog door de Cliënt te worden voldaan, zonder korting of schuldvergelijking, op een door de Zorgaanbieder aangewezen bankrekening.
9.2 Indien betaling van een factuur niet binnen de in Artikel 9.1 overeengekomen termijn is ontvangen, is de Cliënt van rechtswege in verzuim en is het door de Cliënt verschuldigde bedrag – zonder nadere sommatie of ingebrekestelling door de Zorgaanbieder – terstond opeisbaar. De cliënt is over het alsdan (nog) verschuldigde bedrag de wettelijke rente in de zin van artikel 6:119 BW verschuldigd, berekend vanaf de vervaldag, zijnde de factuurdatum plus veertien (14) dagen, tot de dag van algehele voldoening.
9.3 Alle (buiten)gerechtelijke kosten die door de Zorgaanbieder worden gemaakt indien een factuur niet binnen de betaaltermijn is betaald, komen voor rekening van de Cliënt.
9.4 Iedere door de Cliënt gedane betaling wordt in de eerste plaats beschouwd als betaling van alle eventueel verschuldigde kosten (zoals incassokosten), dan de eventueel verschuldigde (wettelijke) rente en na algehele voldoening daarvan wordt de betaling beschouwd als betaling van de hoofdsom c.q. de oudste nog openstaande factuur, ongeacht of de Cliënt bij de betaling iets anders heeft vermeld
10. Overmacht
10.1 De Zorgaanbieder is niet aansprakelijk voor de gevolgen (waaronder schade) van het niet, niet geheel of niet tijdig nakomen van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn of schade door overmacht.
10.2 Onder overmacht wordt mede verstaan: iedere omstandigheid of gebeurtenis buiten de macht van de Zorgaanbieder – al dan niet voorzienbaar ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn – en als gevolg waarvan de Zorgaanbieder redelijkerwijs niet geacht kan worden haar verplichtingen na te komen, zoals: brand, ongevallen, oorlog(sgevaar en –schade), terrorisme, mobilisatie, staat van beleg en andere ongeregeldheden, rellen, oproer, molest, pan-, epi- en endemieën, natuurrampen, extreme weersomstandigheden, overstromingen, sabotage, vandalisme, sector-gerelateerde schaarste, stillegging van een fabriek of machines, maatregelen van overheidswege, bedrijfsbezetting, ernstige storingen in het bedrijf en/of systeem van de Zorgaanbieder, waaronder staking, blokkade, boycot, bovenmatig ziekteverzuim, cyberaanvallen en -criminaliteit (waaronder hackers), storingen of vertragingen, netwerk lags alsmede de onmogelijkheid van nakoming van de overeenkomst als gevolg van tekortkoming van de (toe)leveranciers, de licentiegever(s), partners van de Zorgaanbieder of door
de Zorgaanbieder ter uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde (hulp)personen of producten (waarvan zij afhankelijk is), in– en uitvoerverboden of andere wettelijke verhinderingen in het binnen en/of buitenland alsmede feiten en omstandigheden van economische aard.
10.3 De Zorgaanbieder kan zich jegens de Cliënt alleen op overmacht beroepen indien de Zorgaanbieder zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen tien (10) werkdagen na het intreden van de overmacht(situatie), onder overlegging van de benodigde bewijsstukken, de Cliënt schriftelijk van een dergelijk beroep op overmacht in kennis stelt.
10.4 In gevallen van overmacht zullen Partijen in onderling overleg trachten tot een oplossing te komen.
10.5 Indien de (overmacht)situatie langer aanhoudt dan een periode van drie (3) achtereenvolgende maanden (of indien de Zorgaanbieder in redelijkheid verwacht, dat de
overmacht(situatie) minimaal drie (3) maanden zal duren), heeft de Zorgaanbieder het recht om de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
10.6 In geval van overmacht is de Zorgaanbieder gerechtigd betaling te vorderen voor de prestaties die de Zorgaanbieder voor de uitvoering van de betreffende Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn heeft verricht, voordat de overmacht(situatie) intrad.
11. Advisering en zorgverlening
11.1 De Zorgaanbieder verstrekt informatie op een voor de Cliënt begrijpelijk niveau en vergewist zich ervan dat de Cliënt deze informatie heeft begrepen.
11.2 Voor zover de Zorgaanbieder informatie elektronisch verschaft, zal worden nagegaan of de Cliënt deze informatie kan ontvangen.
11.3 Bij het einde van het spreekuurcontact eindigt de advisering en zorgverlening door de Zorgaanbieder.
11.4 Bij acute klachten na het uitvoeren van een vaccinatie dient de Cliënt zich bij de huisarts of spoedeisende hulp te vervoegen.
12. Aansprakelijkheid
12.1 Uitsluitend voor de vergoeding van directe schade, die de Cliënt lijdt als rechtstreeks gevolg van een toerekenbare niet nakoming van een verplichting voortvloeiend uit de Overeenkomst en indien en voor zover deze aansprakelijkheid en/of schade onder de door de Zorgaanbieder gesloten aansprakelijkheidsverzekering is gedekt, is de Zorgaanbieder tegenover de Cliënt aansprakelijk. De Zorgaanbieder is alsdan tegenover de Cliënt aansprakelijk tot ten hoogste de factuurwaarde en ten hoogste tot het maximaal verzekerde bedrag per gebeurtenis.
12.2 Uitsluitend voor de vergoeding van directe schade, die de Cliënt lijdt als rechtstreeks gevolg van grove schuld, onrechtmatige daad of te vermijden beroepsfouten, veroorzaakt door onder de Zorgaanbieder vallende hulppersonen, indien en voor zover deze aansprakelijkheid en/of schade onder de door de Zorgaanbieder gesloten aansprakelijkheidsverzekering is gedekt, is de Zorgaanbieder tegenover de Cliënt aansprakelijk. Onder te vermijden beroepsfouten wordt mede verstaan: vergissingen, veronachtzamingen en onzorgvuldig gedrag van onder de Zorgaanbieder vallende hulppersonen.
12.3 Voor zover mogelijk is de Cliënt, alvorens de Zorgaanbieder aansprakelijk te stellen, gehouden de Zorgaanbieder de gelegenheid te geven om binnen een redelijke termijn tot herstel van bij de uitvoering van de Diensten gemaakte fouten over te gaan.
12.4 Geen actie of vordering naar aanleiding van de Overeenkomst of daaruit voortvloeiende, anders dan wegens wanbetaling, ontstane rechten kan door één der Partijen worden ingesteld voor de gevallen genoemd (i) in lid 1 van dit Artikel 12 meer dan een (1) jaar nadat de oorzaak van deze actie of vordering zich heeft voorgedaan en (ii) in lid 2 van dit Artikel 12 meer dan vijf (5) jaar nadat de oorzaak van deze actie of vordering zich heeft voorgedaan.
12.5 Met uitzondering van de gevallen waarin de schade ingevolge de bepalingen van dit Artikel FG voor rekening van de Zorgaanbieder komt, wordt de Zorgaanbieder door de Cliënt gevrijwaard voor alle aanspraken van derden uit hoofde van door deze derden geleden schade voortvloeiende en/of verband houdende met de Overeenkomst.
12.6 De Zorgaanbieder verricht haar advieswerkzaamheden -overeenkomstig het bepaalde in Artikel 4.1- naar beste inzicht en vermogen, met dien
verstande dat in dat kader slechts een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting op de Zorgaanbieder rust, de Zorgaanbieder geen garantie verleent voor enig gewenst resultaat en de Zorgaanbieder geen enkele aansprakelijkheid
aanvaardt.
13. Privacy
13.1 De Zorgaanbieder treft passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van (persoons)gegevens en zal persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
13.2 De Zorgaanbieder verstrekt zonder toestemming van de Cliënt geen gegevens aan derden, tenzij ter voldoening aan een wettelijke verplichting of indien noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn.
13.3 Interne verwerking van (persoons)gegevens vindt plaats ten behoeve van collegiale toetsing, opleidingsdoeleinden, kwaliteitsbewaking en financiële administratie.
13.4 Bij het einde van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, heeft de Cliënt recht op een kopie van zijn/haar (persoons)gegevens. Deze (persoons)gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor zij zijn verzameld, conform de AVG.
14. Klachten/geschillen
14.1 De Cliënt verplicht zich om de kwaliteit en kwantiteit van de Diensten, direct na de levering daarvan door de Zorgaanbieder op juistheid te controleren. Klachten met betrekking tot de totstandkoming, uitleg of uitvoering van de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd door de Cliënt aan de Zorgaanbieder kenbaar te worden gemaakt.
14.2 De Zorgaanbieder beschikt over een regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en handelt conform deze procedure. Nadat de Cliënt een klacht schriftelijk heeft medegedeeld, zal deze door de Zorgaanbieder op gegrondheid worden onderzocht. Indien de Zorgaanbieder de klacht gegrond acht, is zij, indien mogelijk, te allen tijde gerechtigd alsnog binnen een redelijke termijn haar verplichtingen na te komen door het overeengekomene kosteloos te verrichten of te leveren.
14.3 Indien een klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kunnen Partijen het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
15. Toepasselijk recht
15.1 Op de Overeenkomst waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, op deze Voorwaarden en alle daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende buitencontractuele verplichtingen is Nederlands recht van toepassing, met uitzondering van de Nederlandse internationale privaatrechtelijke conflictregels.